"To give yourself away keeps yourself still,
And you must live drawn by your own sweet skill."

- Shakespeare, Sonette 16


Denne bloggen blir til alle slags rare tanker og innfall jeg får, hva som helst! Skriver en engelsk blog hvor mitt dagligliv noteres, så har funnet ut at det er lite vits å skrive dobbelt opp. Vil du altså vite hva jeg GJØR:
http://www.little-norwegian.blogspot.com/
Dette, derimot; blir min filosofiske nedtegning:

et lite innblikk i "Sofies verden"!

Sunday, April 19, 2009

Alt flyter

"Alt flyter", ifølge Heraklit.

Et øyeblikks tanker, erfaringer, følelser og minner. Som klesskapet mitt fylles mitt indre med minner; stadig kommer nye til, stadig forkastes gamle klær (noe jeg burde gjøre oftere). Noen klær blir glemt for en stund for så å bli funnet frem på nytt, gjenoppdaget til å brukes på nye måter. Noen klær forblir glemt, underst, bakerst i skapet. Eller i en eller annen Fretex butikk. Blir minner glemt for alltid? Finnes de glemte minnene likevel bevart; ubevisst, et sted inne i mitt sinns bibliotek - for å plutselig å bli nyoppdaget og tørket støv av?

Men da igjen; når jeg dør, vil dette biblioteket av minner gå opp i røyk, i en storbrann hvor dødens flammer spiser opp et livs drømmer, minner og erfaringer. Og kun aske forblir minnet om et helt liv?

Det mennesker frykter mer enn døden selv er glemsel.

Derfor liker jeg quoten av Shakespeare som jeg har på toppen av bloggen min. Å gi av oss selv, det er det som forblir etter oss.

Anger er en dum ting. Handling er som på ungdomsskolen, når vi ble tvunget til å føre inn stiler med penn. Bare uten kladd først - handlingen får man ikke kladde! Nei, den føres rett inn med penn i livets bok, uforanderlig, endelig.

Det som er gjort er allerede ført inn i Livets bok, men det som vil gjøres er enda ikke skrevet.

1 comment:

  1. Ble du fornøyd med EF?

    Så bra at du fikk en herlig vertsfamilie! Når på året fikk vertsfamilie?

    ReplyDelete