"To give yourself away keeps yourself still,
And you must live drawn by your own sweet skill."

- Shakespeare, Sonette 16


Denne bloggen blir til alle slags rare tanker og innfall jeg får, hva som helst! Skriver en engelsk blog hvor mitt dagligliv noteres, så har funnet ut at det er lite vits å skrive dobbelt opp. Vil du altså vite hva jeg GJØR:
http://www.little-norwegian.blogspot.com/
Dette, derimot; blir min filosofiske nedtegning:

et lite innblikk i "Sofies verden"!

Thursday, April 16, 2009

Hva vil jeg med livet mitt? og andre klisjéer


Hva vil jeg med livet mitt? Et aktuelt spørsmål ettersom jeg nå har søkt på universitet, selv om planen er friår og reise.

Jeg vil reise.
Jeg vil oppleve!
Jeg vil drømme.
Jeg vil erfare.
Jeg vil elske.

Mest av alt vil jeg utgjøre den lille forskjellen jeg kan på jorden. Sette mine egne, unike fotspor et sted på stien. På månen forsvinner aldri fotsporene; på jorden forsvinner de kanskje for det blotte øyet - men de er alle med på å skape verdensbildet, bestemme utviklingen. Det er viktig å bety noe for medmennesker. Det finnes så mye vondt i verden, så mye kulde, egoisme, materialisme og urettferdighet. Samtidig, så underlig det enn måtte virke, finnes det mye godt.

Tror du at du er for liten og ubetydelig til å utgjøre en forskjell i det store bildet? Alt utgjør en forskjell, enten den ene eller den andre veien (det er opp til deg)! Hjelper jeg bare ett eneste mennesket, kan dette bety all verdens forskjell for dette éne, spesielle mennesket.
Finnes det noe vakrere enn det?

Hvordan jeg skal hjelpe, hvilken forskjell jeg skal utgjøre, er enda noe som gjenstår å bli skrevet i livets bok. Som journalist, forfatter, lege, menneskerettsforkjemper, sivilingeniør, veterinær? Muligens. Som menneske? Ja.

Kanskje bosskvinne? Det er da en ekstremt viktig jobb.

Jeg må bare unngå å bli innhentet av grådighet og sedvanen. Glemme livets goder, henge meg opp i hverdagen og glemme å undre meg! Det er farlig.

Reise. Pakke en ryggsekk, ta med gitaren og forlate alle andre eiendeler, sette kurs mot verden.

No comments:

Post a Comment