"To give yourself away keeps yourself still,
And you must live drawn by your own sweet skill."

- Shakespeare, Sonette 16


Denne bloggen blir til alle slags rare tanker og innfall jeg får, hva som helst! Skriver en engelsk blog hvor mitt dagligliv noteres, så har funnet ut at det er lite vits å skrive dobbelt opp. Vil du altså vite hva jeg GJØR:
http://www.little-norwegian.blogspot.com/
Dette, derimot; blir min filosofiske nedtegning:

et lite innblikk i "Sofies verden"!

Saturday, August 29, 2009

Dikt som beskriver en tid i ditt liv...

Dikt! Det finnes dikt som beskriver alle slags mulige tider av livet. Inger Hagerup har mange fine dikt. Kjenner du deg igjen i dette?

Avskjed
Han sa: Du glemmer meg nok sikkert fort.
Til høsten kjære - bare vent og se.
En måned etter at jeg har reist bort,
så vil du ikke tenke mer på dét.

Men jeg skal huske denne skjønne våren
og at du var så vakker og så god.
Så kjære - om en uke, nei i morgen
vil dette lille hjertesåret gro!

Hun satt og tegnet streker på et bord
og tenkte: Ord og ord og bare ord!
Så glatt og dyktig han er. Så flink.
Til mannen sa hun bare: Få en drink!

Men han, som hadde ventet gråt og bønner
og scener, følte seg forunderlig snytt.
Og halvt i sinne sa han: Ja, jeg skjønner,
for deg er dette ikke noe nytt.

Hun smilte blekt og svarte: Kjære venn,
for deg, for meg - å, la oss ikke trette.
Jeg vet jo at du har rett. Men nettopp dette,
at jeg skal glemme deg så snart igjen,

det er dessverre ikke noen trøst.
Mitt hjerte blomstret slik for deg i våres.
Og at det skal stå bart og tomt mot høst
og ikke lenger banke eller såres

ved noe som er deg - din munn, din stemme,
ja selve mangelen på hjertesår,
og at jeg sikkert kommer til å glemme,
dét er den sorgen jeg drikker for.

No comments:

Post a Comment